Stresul la locul de muncă este ceva cu care majoritatea dintre noi a trebuit probabil să se confrunte cel puțin o dată în viață. Nu vorbim despre așa-numitul „stres pozitiv”, care ne împinge să facem tot posibilul pentru a atinge anumite obiective, ci despre o stare de stres cronic pe care nu reușim să o gestionăm eficient și care ajunge să ne afecteze negativ sănătatea psihofizică, viața de zi cu zi și performanța profesională în sine.
Într-o societate ca a noastră, în care alergăm într-un ritm din ce în ce mai alert, este foarte important să înțelegem cum să facem față presiunilor care pot fi resimțite la locul de muncă pentru a ne trăi zilele într-un mod mai senin și mai stimulativ, fără a fi copleșiți de angoase și griji excesive. Iată așadar 10 sfaturi pentru a face față stresului de la locul de muncă, de la necesitatea de a vă face timp pentru activitățile pe care le iubiți până la nevoia de a stabili limite între viața privată și cea profesională.
Ce este stresul legat de muncă și care sunt consecințele sale?
Înainte de a înțelege cum să facem față stresului legat de muncă, să analizăm mai îndeaproape problema. Am vorbit deja în trecut despre diferența dintre eustres și stres: primul se numește stres „pozitiv”, în timp ce al doilea se numește stres „negativ ” și este considerat a fi astfel atunci când durează mult timp fără a putea face față. În sfera profesională, această formă de stres se poate datora mai multor cauze, de exemplu volumul de muncă excesiv sau lipsa de sprijin.
Atunci când presiunea din sfera profesională devine excesivă, pot apărea diverse consecințe, de exemplu
- afecțiuni precum dureri de cap, probleme gastrointestinale și un sistem imunitar slăbit ;
- insomnie, nervozitate și concentrare redusă;
- creșterea riscului de a face greșeli;
- scăderea stimei de sine;
- dezvoltarea unor obiceiurinesănătoase, de exemplu legate de alimentație: stresul poate duce la supraalimentare sau la alegerea unor alimente mai puțin sănătoase;
- deteriorarea sănătății mintale: stresul poate favoriza tulburări precum anxietatea și depresia.
O stare de stres cronic într-un context profesional se referă, de asemenea, la conceptul de „burnout”, care indică o adevărată epuizare legată de muncă.
10 sfaturi pentru a face față stresului legat de muncă
Acum că știm ce este stresul legat de muncă și care sunt posibilele sale repercusiuni, să analizăm 10 sfaturi pentru a face față tensiunii pe care o poate provoca munca, evitând astfel ca aceasta să devină o problemă cronică tot mai greu de gestionat.
1 – Relaxați-vă pentru a lucra bine
După cum explică Asociația Americană de Psihologie, este esențial să vă alocați momente în care să vă deconectați complet de la muncă, nu doar făcând efectiv ceva diferit, ci și distanțându-vă gândurile de tot ceea ce are legătură cu sfera profesională. „Detașarea” minții prin activități care vă permit să vă relaxați este cea mai bună modalitate de a ne readuce la o stare de pre-stres, esențială pentru a reveni la angajamentele profesionale cu energie și motivație.